Iniciativa del Gremi per combatre el robatori de bicicletes

“Hi ha molta gent que no es compra una bicicleta perquè tem que l’hi robin, especialment a Barcelona. És una por racional, estadística, basada en fets reals. Les enquestes la recolzen. També el testimoni pròxim d’amics, familiars i coneguts. Tothom té algú a prop a qui li han pispat almenys una bicicleta. Per combatre-ho, el Gremi de Comerciants de Bicicletes de Catalunya pretén crear un nou registre. Nou perquè n’hi ha d’altres, però ni l’impulsat per les diferents administracions locals ni l’ideat pels Mossos d’Esquadra han aconseguit posar fre a les sostraccions. Potser perquè són molts i es troba a faltar coordinació i protocols comuns”, així comença l’article d’El Periódico de Catalunya que ha escrit Carlos Márquez i que pots consultar en la seva totalitat en aquest enllaç.

El registre de les botigues neix amb l’objectiu d’estalviar al ciclista el tràmit d’inscriure el transport. Aquest és un dels problemes. En aquests moments encara són molt pocs els usuaris que es molesten a fer-ho, tot i que després els mati de ràbia comprovar que el seu vehicle ha volat, segurament per sempre. I compte, això és una cosa que el 2014 va passar exactament a un de cada tres ciclistes.

La postura del Gremi de Comerciants de Bicicletes

Totes les bicicletes disposen d’un número de sèrie. Però també compten amb un conjunt de característiques, de detalls, que units, generen peces úniques si s’associen a un nom, un telèfon i un document nacional d’identitat. D’aquí surt la proposta dels comerciants de bicis, segons assenyala el seu president, Creu Agustina. Es tractaria de crear una fitxa per a cada bicicleta: “Marca, color, talla, accessoris i número de quadro (bastidor, en l’argot automobilístic). Totes les que arribin de fàbrica sortirien de la botiga amb la fitxa plena, sempre que el propietari accepti que les seves dades personals formin part d’una base de dades a la qual tindrien accés, a més a més dels 150 establiments adherits, la policia, tant local com autonòmica. Passaria el mateix amb les que entrin a la botiga perquè necessiten alguna reparació”.

Cristian Escudero, cap de l’oficina de suport de la comissaria general de Mobilitat dels Mossos d’Esquadra, considera “molt positiu” que els comerciants s’uneixin en la lluita contra els robatoris. “Com més seguretat integral hi hagi, més es potenciarà l’ús de la bicicleta. Si un lladre té davant una bici amb una placa que la identifica, és altament probable que no la toqui perquè sap que aquell delicte tindrà un recorregut molt curt”, apunta Agustina, que confia que el nou registre sigui una realitat l’any que ve. De fet, la celeritat de l’assumpte dependrà dels mateixos comerciants, del seu compromís i de la seva voluntat, a nivell de tot Catalunya, d’implicar-se en el projecte.

Els robatoris de bicis s’han reduït sensiblement els últims tres anys. Així ho indiquen les denúncies presentades davant els Mossos durant els dos primers trimestres. Fa dos anys hi va haver 2.534 sostraccions entre el gener i el juny, per 2.054 del 2015, cosa que suposa un 19% menys. Va ser precisament el 2013 quan la policia autonòmica va posar en marxa el seu propi catàleg de bicis robades. A la seva web s’hi pot introduir el número de bastidor per comprovar si apareix enlloc. Però és clar, això implica registrar-la abans.

Foto: Premsa Generalitat de Catalunya

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin