Els espanyols van comprar més de 1,5 milions de bicicletes en 2021

Les xifres de venda tornen a ser de rècord, amb una facturació que frega els 2.900 milions d’euros i més de 25.000 llocs de treball al nostre país.

Algun dia, el ‘boom’ que està vivint la bici començarà a contreure’s. L’assumpte és que aquest moment encara no ha arribat, i tampoc es veu. Com cada any, a la primavera surt publicat l’estudi de Cofidis i l’Associació de Marques i Bicicletes d’Espanya (AMBE), que fa un informe exhaustiu de la situació per la qual passa el sector.

I les conclusions són clares: segueix la tendència creixent. En 2021 es van vendre 1.571.368 bicicletes al nostre país, la qual cosa suposa una lleu pujada respecte a l’any anterior, que com recordareu va ser tota una sorpresa per l’explosió de vendes que va haver-hi derivada de la pandèmia i els desconfinaments.

Si ens anem a les dades de facturació, el creixement és encara major. Una altra xifra rècord amb 2.887 milions d’euros al llarg de l’any, que suposa ni més ni menys que un 10,8% més que la campanya prèvia. Ja hi ha, a més, més de 3.000 punts de venda, reparació o lloguer de bicis repartits per tota la nostra geografia. I el sector suposa ja el mitjà de vida de més de 25.000 famílies, amb un augment de l’ocupació generada en un 3%.

Els senyals, per tant, continuen sent de molta fortalesa. No sols es tracta de la venda de bicis, sinó també de components i accessoris, que en alguns casos han tingut creixements espectaculars. La facturació en cascos creix gairebé un 31%, el calçat un 23,3%, el tèxtil més d’un 13% i, finalment, els components que han facturat un 10% més. Sostenibilitat, salut i estalvi de temps en les urbs són els principals motius d’aquest augment que comença a situar a Espanya en nivells molt respectables dins de l’entorn europeu. Amb moltes altres coses per millorar, per descomptat, però fent camí.

Respecte als tipus de bici que s’han venut, destaca el pujada de les bicicletes de gravel. Un segment amb relativament poca antiguitat i les vendes de la qual han crescut en un 51% en tot just un any. També destaca la implantació de la bici elèctrica que puja una mica més d’un 5%. I això contrasta amb el descens de la bicicleta urbana, de les quals s’han venut un 12% menys en aquest últim any.

De fet, malgrat que la reina del sector continua sent la MTB, la bici elèctrica ha superat de nou la barrera de les 200.000 unitats venudes i el parc de bicis elèctriques aconsegueix ja les 900.000, sent el vehicle elèctric predilecte dels espanyols malgrat no tenir els suports estatals dels quals sí que gaudeixen altres mitjans de transports moguts per electricitat. És més: la bici elèctrica s’ha situat com a líder en volum de facturació, malgrat no ser el tipus de bici més venut.

Això succeeix, clar, perquè la bicicleta elèctrica és bastant més cara. El seu preu mitjà ha estat superior als 2.800 euros aquest any passat, mentre que en la bici de muntanya els compradors s’han gastat una mitjana de 832 euros. De mitjana, cada espanyol o espanyola que ha comprat una bicicleta s’ha gastat 984 euros, enfront dels 865 de 2020. Estem, per tant, davant un nou any de rècord i la tendència no sembla tenir fi. La bici, afortunadament, gaudeix d’un gran estat de salut a Espanya. I que duri.